2015. március 28., szombat

Tolnai Panka - Zűrös társaság

  Tolnai Panka könyvének főhősnője Roni ugyanolyan, mint a mai tinik. A 17 éves lány a lázadó kamaszkorát éli. Roni szívesen menne bulizni, de édesanyja szinte kalitkába zárja mint egy madarat. A lány csak az iskolában találkozhat a barátnőivel, és azzal a fiúval, aki tetszik neki. Amikor azonban egyik reggel felkínálkozik a lehetőség, hogy megússza az utált tanárnőjével tartandó matekórát Roni cselekszik és ezzel felforgat mindent maga körül. Ismerős a szituáció igaz? A Zűrös társaság visszarepít mindenkit a kamaszkorba! Blogturné klub 4 bloggerének segítségével megismerheted az Erawan Kiadó ifjúsági regényét, és ahogy az lenni szokott még a könyvet is megnyerheted magadnak. 

Tolnai Panka - Zűrös társaság 

Fülszöveg: Roni már tizenhét éves, édesanyja mégis úgy kezeli, mintha tegnap ballagott volna el az óvodából. Semmi bulizás, semmi lazulás, a szigorú anya azt szeretné, ha lánya egész nap csak az érettségire magolna. Roni azonban mindennél jobban vágyik a szabadságra, és arra, hogy Balázs, a suli rockbandájának dobosa végre felfigyeljen rá. Ezért akár a végsőkig is képes elmenni… A tavaszi szünet előtt barátnője összejön a Ginger Deer balhéiról elhíresült gitárosával, így Roni is közelebb kerülhet Balázshoz. De vajon a fiú tényleg az, akinek látszik? Vajon Roninak ez a meghatározó év élete nagy kalandját vagy legnagyobb tévedését tartogatja? Vedd kezedbe a döntést, és légy Te a sztori főhőse! Tolnai Panka ifjúsági regényfolyamának első darabja egy budapesti gimnazista lány mindennapjaiba enged bepillantást, aki jellegzetesen kamaszos testi és lelki kérdéseken vívódik: tanulás vagy lógás, család vagy barátok, haverság vagy szerelem, józanság vagy mámor. Bár a humoros és szerethető főhősök kamaszok, a regény nem korhatáros, hiszen mindannyian átéltük, és a pokolra kívántuk ezt a korszakot, hogy aztán egy életen át visszasírjuk. 

Vélemény: Sosem felejtem el azt az időszakot, amikor még esti rutin volt a naplóírás. Általános iskolában kezdtem és egészen a gimi végéig szorgalmasan teleírtam jópár "kockás" füzetet a nyűgjeimmel, meg a problémáimmal, szerelmi bánatokkal, barátságok történetével, pályaválasztási dilemmákkal, a jövőről való képzelgéseimmel, szóval a szokásos tinis dolgokkal. A naplóírás segített, mert úgy éreztem, hogy kiadtam magamból a dolgokat, miközben mégsem, mert a valóságban senkivel sem osztottam meg ezeket a gondolataimat. Ez hozzátartozott a tiniléthez akkoriban, talán még most is tömegével vezetnek naplót a tinik. Az évek során valahol elvesztettem a füzeteimet, így már nem tudom visszaolvasni, hogy milyen volt az akkori önmagam, de a hasonló témájú könyvek jó nosztalgiát jelentenek. Ilyen volt pl. a Szent Johanna Gimi sorozat is. Bár a Zűrös társaság nem egy naplóregény, hanem inkább olyan típusú szerepjátékkönyv, ahol te választhatod meg a főhős útját, mégis néha olyan volt, mintha egy régi naplómba vagy más naplójába olvastam volna bele.

 Ez a regényforma különlegesség, mert nem sok könyv íródik úgy, hogy a te döntéseden múlnak a további események. Általában a megszokott formában egy kész történetet kapunk és csak csóválhatjuk a fejünket, hogy mi másként cselekedtünk volna itt meg ott. A Zűrös társaságnál viszont lehetőséged van másként dönteni vagy mindegyik alternatívát végigvezetni és levonni a saját következtetéseidet a történtekből, illetve elgondolkozni a döntések következményein. Bár itt is korlátozottak a lehetőségek, mert vagy azt választod, hogy Roni bőrébe bújva jókislány maradsz, vagy azt, hogy elindulsz a lejtőn és totál fellázadsz, de legalább van valamennyi beleszólásod a történet alakulásába. Eleinte lineárisan haladtam, tehát nem éltem a választás lehetőségével, csak elolvastam a következő fejezeteket, hogy lássam melyik út hová vezet. Később eldöntöttem, hogy kiválasztok egy útvonalat, mert a történet csak így tud igazán a maga útján haladni, ráadásul Roni elég erős karakter, így az alaptermészetén nem sokat változtatott némelyik döntésem.

A történetnek nincs nagy különlegessége, nem akarja osztani az észt, egyszerűen megosztja velünk egy hétköznapi budapesti tinédzser lány életét, problémáit, küzdelmeit az iskolai életben és azon kívül is. Roni 17 éves, gimibe jár, kinézett magának egy srácot (akiben egyébként én nem láttam semmi különöset, de hát a szerelem vak), akit nem mer megszólítani, közben lavírozik a családi problémák, az iskolai gondok és a magánélete labirintusaiban. Mindenki számára ismerősek ezek az érzések, mindenki találhat olyan jelenetet, ami kísértetiesen hasonlít valamelyik saját iskolai sztorijára vagy a karakterek közül lehet ismerős számára valaki, mert pont egy olyan srác vagy lány járt annó az osztályába. Ha egy tinédzser olvassa a könyvet, azt láthatja, hogy lám, nem csak neki vannak problémái, vannak másoknak is, kísértetiesen hasonlók. Ezek a problémák univerzálisak ebben az időszakban, mindig van egy lány/fiú, akit nem mernek megszólítani, mindig van egy tantárgy, ami nehézségeket okoz, mindig van egy tanár, aki kipécézett magának, mindig van valami családi vita (vagy a vacsora miatt, vagy a lecke miatt, vagy a barátok miatt, vagy a hétvégi programok miatt, stb.). Egy tinédzsernek tényleg olyan érzés lehet olvasni a könyvet, mintha pl. a padtárs naplóját el tudta volna csenni. Közben megadja a választás lehetőségét is, hogy szembesülni tudjon az olvasó tettének következményeivel, így láthatja, hogy melyik út, viselkedés hová vezet. 

Felnőttként olvasva pedig visszavisz minket a gimis időszakba és sok emléket hozhat elő. Párszor hevesen bólogattam, hogy igen-igen, én is így jártam, vagy pont ezt éreztem. Meg a fejemhez kaptam, hogy nekem is volt egy ilyen osztálytársam, vagy nálunk is volt ilyen poén csak egy kicsit másként. Jó volt visszaemlékezni, magamtól - a könyv elolvasása nélkül - talán nem is nosztalgiáztam volna ennyit. (Most már bánom is, hogy a naplóim elvesztek vagy ne bánjam? Volt ott azért pokol is, mint mindenkinél.) Szórakoztató kis kaland volt.

Nagy pozitívumként éltem meg a sok magyarságot, holott általában halálra idegesít. Engem is életem során elkapott a külföldi láz és többnyire a külföldi irodalom felé húz a szívem. Itt viszont erősen nosztalgikus jellege volt, talán ezért ért kellemes meglepetésként. Az írónő nem amerikai mintára írta meg a könyvét, nincs egy elitgimi telezsúfolva egy rakás gazdag gyerekkel, akik flancolnak. Azért néha felbukkan egy-két amerikai stíluselem, pl. a Ginger Deer banda, az amerikai becenevek, de nem ez a jellemző. Ehelyett kapunk Gellért-hegyet, játszótéren bandázást, hídon átsétálást, a Keletit, sarki hamburgerest, kürtős kalácsot.  


Hátrányként éltem meg azonban, hogy az ízlésemhez soknak találtam az üresjáratot, amikor nem történik semmi, csak leírások követik egymást vagy belső monológok. Roni karaktere nagyon sokat agyal, ami nem is probléma, de nekem, mint olvasónak nem sok jelentőséggel bír, hogy ennyire részletesen tisztában legyek a gondolatokkal. Az egyszerű hétköznapok nem viszik előre a történetet, csak lassítják. Annyira a családi jelenetek részletessége sem kötött le. Valahogy nem sikerült annyira közel kerülnöm a szereplőhöz vagy annyira megszeretni, hogy ilyen szinten érdekeljen róla minden apró-cseprő dolog. Roni egy vérbeli tini, ez nem kétség és sok dologban magamra ismertem benne, de valahol idegesítő is volt számomra. Talán a dac miatt, amivel a szülők se nagyon tudnak mit kezdeni. Talán elfelejtettem, hogy milyen volt ennyire makacsul ragaszkodni hülyeségekhez. Roniban megvan a felnőttséggel járó szabadságvágy, de az ezzel járó gondolkodásmód nem. Gyakran éreztem úgy, mintha 12 éves lenne, nem pedig 17. Viszont sok gondolatát nagyon is meg tudtam érteni és szerintem ezzel nem vagyok egyedül. :) A legégetőbb ezek közül, hogy mi a fenéért is kell tudnunk egy csonkagúla egyharmadának területét kiszámolni? Hacsak nem olyan szakmát választok, nem látom gyakorlati hasznát a mindennapi életben, holott fontos lenne praktikusabb dolgokat megtanulni. Mégis megtanulja mindenki (aztán vagy elfelejti vagy nem), mindenki elgondolkozik ezen és háborog egy kicsit, de olyan jó érzés, amikor az ember kezében ott van az érettségi és csak nevet ezen a problémán.
____________________________________________________________________________________    Történet: 3,5/5 pontból
Kedvenc: a kistesó
Tetszett: a sok magyar jellegzetesség
Nem tetszett: egy kicsit sok az üresjárat
Oldalszám: 256 oldal
Kiadó: Erawan Könyvkiadó 
____________________________________________________________________________________   
 Nyereményjáték 

 Roni egy pesti gimnáziumban tanul, ahol minden ugyanolyan, mint a többi gimiben: vannak menő klikkek, rockerek, punkok, stréberek, alternatív arcok és persze kedvelt és utált tanárok. A sulis téma nem újdonság, nagyon sokan vászonra vitték már ezt. Minden bloggernél találtok majd egy-egy film jelenetet, a rafflecopter dobozba pedig a film magyar címét várjuk. Azok, akik az összes blogon megfejtik a filmeket és kitöltik hiánytalanul a Rafflecopter dobozt, megnyerhetik a Zűrös társaság című könyvet elektronikus változatban. 
 
Figyelem! A Kiadó e-könyvben juttatja el a nyereményt a nyertesnek. A nyertesek jelentkezésére 72 óra áll rendelkezésre a megküldött e-mailre válaszolni, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk.

A mai film

  Főhőseink a téli szünetben ismerkednek meg egymással egy karaoke bulin, ahol jó párost alkotnak. Azt hiszik, hogy ez csak egy kellemes emlék marad és sosem látják egymást többé. Majd elérkezik az iskolai időszak, ahol párosunk véletlenül összefut. Az iskola diákjai nagy lázban égnek, mert megkezdődik a jelentkezés az évi musical-előadásra. A fiú inkább sporttal köti le a figyelmét, a lány pedig a tanulással, de mindkettőjükben ott van a zene szeretete, így nem kerülhetik el a darabot, ezáltal egymást sem. A közös munka meghozza gyümölcsét...

 a Rafflecopter giveaway

____________________________________________________________________________________   

                                           További állomások 

03/28 Könyvszeretet
03/29 Zakkant olvas
03/30 Deszy Könyvajánlója
03/31 Kelly és Lupi olvas
____________________________________________________________________________________   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ania Ahlborn - Vértestvérek

Ania Ahlborn - Vértestvérek  Fülszöveg: Az Appalache-hegység mélyén található egy ház, messze a civilizációtól. A Morrow család lakja, a...