2014. május 5., hétfő

Patrick Ness - Soha nincs vége

  Amikor a jéghideg víz a bőrödhöz ér, még nem vagy biztos benne. De amikor kezded elveszíteni az uralmat a tested felett, amikor először megérzed a reccsenést valahol a lapockád tájékán, majd amikor a koponyád éles csattanással a sziklának ütődik, már biztosan tudod: itt van vége...

  Vagy mégsem?
  Nem. Soha nincs vége. Hogy miért? Tarts velünk május 1-13-ig Patrick Ness felkavaró és ragyogó könyvének blogturnéján, s talán megleled a választ a kérdésre. A turné során megismerheted a regény roppant tehetséges íróját, a könyv nagyszerű karaktereit, olvashatsz virtuális világokról, mazsolázhatsz az idézetek között, és ha ügyesen használod az eszed, megnyerheted Patrick Ness Soha nincs vége című könyvének egy példányát!

Patrick Ness - Soha nincs vége

Miért pont ez? Egyre többen beszéltek az íróról a környezetemben, így gondoltam, teszek egy próbát, hátha én is megkedvelem. Miután elolvastam legújabb könyvének fülszövegét, eldöntöttem, hogy ezzel kezdem. 

Fülszöveg: A fiú kétségbeesetten, magányosan merül el a háborgó tengerben. 
Meghal.
Majd felébred, csupaszon, a testét zúzódások borítják, de életben van. 
Hogy lehet ez? És mi ez a különös, elhagyatott hely?
Ahogy lassan megérti, hogy mi történik vele, a fiú egyre jobban mer remélni.
Talán ez nem a vég...
Talán még nincs vége...
Patrick Ness új ifjúsági regénye. Ismét felkavaró, megindító, letehetetlen könyv a világszerte elismert szerzőtől.

Vélemény: Mint fentebb említettem, azért választottam ezt a könyvet, mert meg szerettem volna ismerkedni az íróval és a fülszöveg is felkeltette az érdeklődésem. Ez az első találkozás elég furcsára sikerült és nem tudom megmondani, hogy szeretem-e Ness stílusát vagy sem. Neil Gaiman-hez hasonlítanám, ő is olyan író, akit vagy szeretni szoktak vagy nem, vagy megértenek vagy nem. Gaimant nagyon szeretem, bár hozzáteszem, hogy róla könnyebben alkotok véleményt, hiszen sok könyvét olvastam, míg Nesstől csak ezt az egyet. Szóval a szeretem, nem szeretem kérdést még nyitva hagyom, mert Ness egy olyan író, akitől több könyvet is el kell olvasni, illetve nem lehet csak becsukni a könyvét és nyúlni egy másik szerző könyvéhez. Ness könyvéről beszélgetni kell, gondolkodni kell rajta, emésztgetni, újra és újra visszaolvasni. Tény, hogy nagy hatással volt rám ez a könyve és állandóan eszembe jut valamelyik jelenet vagy gondolat.

  Voltak olyan részei a könyvnek, amikor azt hittem, hogy nem fogom szeretni az írót, valahogy a stílusunk nem találkozott egymással, valahol viszont úgy éreztem, hogy imádni fogom a pasit, mert iszonyatosan jó gondolatai és kérdései vannak és szeretem, ha megmozgatják az agytekervényeimet és gondolkodásra késztetnek. Aztán volt egy meglepő húzása is, amitől tisztelni kezdtem. Ez a meleg szál. Nagy bátorságra vall még mindig, ha valaki melegekről ír, főleg a YA könyvekben. Persze, nem olyan formában írt róla, mint egy Fiúk a klubból (Queer As Folk) rész, sokkal finomabban. Az ebből fakadó problémák és a viszonyok alakulása a múltban tökéletesen megmutatták, hogy a mai fiatalok min mennek/mehetnek keresztül. 

  A történet lényege mégsem ez volt. Mondhatom azt is, hogy a halál utáni életről szól a könyv, de mégsem. Ez nem egy szellemekkel teli horror, hanem inkább sci-fi, hasonlít a Mátrix film történetéhez, de mégsem utánozza azt. Amikor beindul a történet, akkor egyre jobban elvisz magával a sztori, de a háttérben mégis érezni, hogy a regény fontossága a gondolatokban rejlik. A nyakamat merem rátenni, hogy Ness nem maga előtt látta a karaktereket írás közben, hanem tényleg köztük, a könyvében élt. Ő volt maga a főhős, lelkiekben és fejben "ténylegesen" ott élt, míg megalkotta ezt a könyvet. Pont ezért tudott annyira magába rántani a könyv, mert lenyűgöző élmény volt követni a gondolatmenetét, aztán hagyni, hogy ide-oda rángasson, majd a végén kidobjon magából, hogy találd meg magad a kérdésekre a választ. Ő azt már nem köti az orrodra. 

  Amit nehezen emésztettem meg, hogy Ness számomra nagyon lassan építette fel a könyvbeli világot és magát a történetet. Az első részt soknak éreztem és tényleg úgy voltam vele, hogy ennek soha nem lesz vége. Aztán jött egy pont, amikor viszont már nem tudtam letenni a könyvet és nem is akartam, mert elkapott a gépszíj, aztán jól padlóra is estem válaszok nélkül, és azóta is azon agyalok, hogy mi lehet a történet igazi vége. Már kész elméleteim vannak, de egyiket sem érzem igazinak. Legszívesebben leülnék kávézni egyet az íróval és kifaggatnám, hogy mi történt tovább, de gyanítom, hogy csak egy sejtelmes mosolyt kapnék válaszul. Először haragudtam a könyv végére, most meg csak nevetek rajta és képzeletben megveregetem az író vállát, hogy bizony jól csináltad. Azóta se bírok megszabadulni a gondolatoktól és még mindig azon pörgök, hogy mi történt valójában. Így kell elérni, hogy az emberek figyeljenek arra, hogy mit csinálsz. 

  A legőrjítőbb és legizgalmasabb az volt, hogy sose tudtam eldönteni, hogy mi a valóság a könyvben és mi az, amit csak elképzel a szereplőnk. Pont ez tette furcsává az egész könyvet. Amikor már azt hittem, hogy megtaláltam az igazságot, Ness olyan "kanyart írt le", hogy utána megint összezavarodtam. Ezzel sikerült elérnie, hogy még többet és többet olvassak el, a feszültség csak úgy növekedett bennem, mert veszettül tudni akartam, hogy mi lesz a történet vége. 

  Külön kiemelném még egy érdemét az írónak. Nemcsak gondolatokat tud úgy elhinteni, hogy rávezeti az olvasót arra a "sínre", amin ő van, hanem érzelmeket is. Nem azt írja le, hogy mit éreznek a szereplői, hanem egyszerűen "érzed", amit ők érezhetnek. Ness olyan jeleneteket mutat be, amiktől önkéntelenül is érezni kezded a gyászt, a szerelmet, a meghittséget, a haragot vagy a csalódást. Sosem mondja meg, hogy mit kéne érezned, mit kéne gondolnod, szerintem nem is érdekli. Ő elvan a kis világában, a saját könyvében, ha akarod, akkor vele tartasz, ha nem akarod, akkor nem. Ő akkor is megírja a történetet, akkor is alkot, de ha hagyod, akkor magával visz az úton. Aztán egyszer csak kidob, te meg pisloghatsz értetlenül és szaladhatsz utána. :D
________________________________________________________________________________________________
Történet: 5/5 pontból
Karakterek: 5/5 pontból
Kedvenc: Seth, Tommy (különösen Tommy, imádtam a kis srácot!)
Nem tetszett: az első rész lassúsága
Tetszett: Seth és Gudmund kapcsolata, valamint az írói eszközök
Fordítás: Lázár Júlia
Oldalak száma: 400 oldal
Kiadó: Vivandra Kft.
Megjelenés: 2014. április 24.
________________________________________________________________________________________________
Blogturné extra
Karakterinterjú

 Egy képzelt beszélgetés a karakterekkel a színfalak mögött.
Jelen vannak: Gudmund, Seth, Tomasz és Regine és a Kérdező.

K: Helló srácok. Meséljetek egy kicsit arról, hogy milyen volt "felébredni"!
*Gudmund mélyen hallgat, hiszen ő nem érti miről is van szó.*
Tomasz: Úgy érted, miután belém csapott a villám?
Regine *mérgesen*: Nem is csapott beléd a villám!
Tomasz *sértődötten*: Dehogynem!
Seth *kicsit bosszúsan közbevág*: Hé, ez nem vezet sehova! *a Kérdező felé fordul* Fogalmam se volt, hogy hol vagyok, ki vagyok és mi történik. Még pánikolni se volt időm. De leginkább az információhiány zavart.
Tomasz *helyeselve bólogat*: Seth úrnak nem volt ott Regine, se Tomasz, hogy segítsen.
Regine *még mindig mérgesen*: Hol a fenében tanultál te angolul? Mi az, hogy Seth úr? 
Seth: Regine, szerintem szívj el egy cigit vagy fuss egy kört.
Tomasz *ijedten*: Ne, Regine! A dohányzás nem tesz jót neked!    
Regine *sértődötten*: mert pont egy kölyök tudja megmondani, hogy mi a jó nekem és mi nem. *Sethez fordul* Te most diszkriminálsz a súlyom miatt?
K: Srácok, eltértünk a tárgytól. Regine, inkább meséld el, hogy te mit éreztél, mikor felébredtél.
Regine *sóhajt*: Hogy éreztem volna magam? Össze voltam zavarodva. 
K: És te, Tomasz? 
Tomasz *bizonytalanul*: Belém csapott a villám, de azt hittem, hogy túléltem....
Regine *közbevág*: Nem is....!
K: Oké, oké. Szerintem térjünk rá egy másik kérdésre. Seth, mik voltak az első emlékeid, amik eszedbe jutottak?
Seth: A családom, különösen az öcsém. A ház, ahol előtte éltünk. Majd Gudmund. *szégyenlősen a fiú felé fordul*
Regine: milyen név már ez? Gudmund! *felnevet*
Gudmund: Hé, hallom ám! Én is itt vagyok!
Tomasz *dacosan*: Bántottad Seth urat!
Regine *dühösen feláll és kimegy*
Seth: Tommy! Ez csak rá és rám tartozik.
Tomasz *a sírás kerülgeti*: Ne hívj Tommynak! Így csak Regine hívhat. Tőled a Tomaszt szeretem.
Seth *megadóan feltartja a kezét*: oké, oké. Tomasz, menj ki Regine után, hogy ne gyújtson rá.
Tomasz *gyanakodva kimegy*
Seth *suttogva*: Szerintem az élet bántott minket. 
Gudmund *meglepetten felkapja a fejét és Sethre bámul*: Ez meg mit akar jelenteni? 
Tomasz *zihálva visszarohan*: Seth úr! Seth úr! Gyere gyorsan, a Vezető!
Seth *harcra készen felpattan*: Mi van a Vezetővel?
Regine *kintről hallatszik a morgolódása*: Ezt nem hiszem el! Ez folyton él! Még egy cigit se tudok rendesen elszívni...
Seth és Tomasz kirohannak Regine-hez, Gudmund pedig a ködbe vész. És elszabadul a pokol....
________________________________________________________________________________________________
 Nyereményjáték

A történet során Seth állandóan rejtélyekkel és kérdésekkel találja szemben magát. Ébredésének első pillanatától kezdve, mint egy kirakós darabkáit, úgy próbálja összerakni az életét, a múlt eseményeit, a jelen furcsaságait. 
  Így aztán a Soha nincs vége blogturné nyereményjátéka is a gondolkodásra és a logikára épül, segítségünkre hívva a könyv szereplőit és azok jellemző tulajdonságait. 

  Minden blogon találsz egy-egy állítást - összesen tehát 7 darabot. A 7 állítást figyelembe véve, azok információs tartalmát kiszűrve, kilogikázva a következő kérdésre kell választ adni:

Ki fut sportszerűen a regény szereplői közül???

(A Kiadó kizárólag magyarországi címre postáz! Segítségül: a választ a bejegyzések némelyikében is megleled, ha figyelmesen olvasol!)

3) A lány francia, kissé nagydarab, gyakran csúfolták is emiatt. Sosem sportolt.
a Rafflecopter giveaway
 ________________________________________________________________________________________________
  A turné többi állomása

05/01 Roni Olvas
05/03 CBooks
05/05 Könyvszeretet
05/07 Zakkant Olvas
05/09 Media Addict
05/11 Loving a Wild Book
05/13 Nem harap a...
________________________________________________________________________________________________

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ania Ahlborn - Vértestvérek

Ania Ahlborn - Vértestvérek  Fülszöveg: Az Appalache-hegység mélyén található egy ház, messze a civilizációtól. A Morrow család lakja, a...