2014. április 7., hétfő

David Benioff - Tolvajok tele

  A Fumax Kiadó jóvoltából márciusban jelent meg David Benioff Tolvajok tele című könyve. A Blogturné Klub 8 bloggere segítségével, március 31. és április 7. között mutatja be nektek Lev és Kolja izgalmas és lehetetlen küldetését a háborúban álló Oroszország havas tájain értékelések, vélemények és extrák segítségével. Kövesd az állomásokat napról-napra, ismerkedj meg ezzel a különleges történettel és legyen Tiéd a könyv egyike!

David Benioff - Tolvajok tele

Miért pont ez? A megjelenési hírek bogarászása közben bukkantam rá a könyvre és a fülszöveg rabul ejtett.

Fülszöveg: A Trónok harca tévésorozat alkotójának, producerének és forgatókönyvírójának, New York Times bestseller, díjnyertes, közel negyven országban kiadott regénye.
  A nácik kegyetlen ostromgyűrűjében vergődő Leningrádban Lev Benyovot letartóztatják fosztogatásért, és egy cellába kerül Koljával, a jóképű fiatal dezertőrrel. Kivégzés helyett azonban elképesztő ajánlatot kapnak, hogy megmenthessék az életüket: egy tucat tojást kell keríteniük a Belbiztonság nagy hatalmú ezredesének, leánya lakodalmi tortájához. Mivel a városba már jó ideje nem jut be semmilyen utánpótlás, lakói elképzelhetetlen mértékben nélkülöznek, éheznek. Lev és Kolja nekivág a lehetetlennek - Leningrád kíméletlen poklában, sőt még az ellenséges vonalakon túl is kutatják a felbecsülhetetlen kincset. 
  Ebben a megindító, ugyanakkor mulatságos, egyszerre sziporkázó és hátborzongató regényben a második világháborúban átélt kalandok során egy fiú férfivá érésének ízig-vérig modern története is kibontakozik előttünk. 
  A kötetet a neves műfordító, Gy. Horváth László (Gépnarancs, Pi élete, Széthullott birodalom trilógia stb.) ültette át magyar nyelvre.

Vélemény:  Általában kerülöm a történelmi regényeket, főleg azokat, amelyek valamelyik világháború idején játszódnak, mert túlságosan nyomasztónak és túl közelinek, ezáltal valóságosabbnak érzem a történeteket. A nagyszüleimtől bőven eleget hallottam a háborúról. De a Tolvajok tele  másnak tűnt a fülszöveg alapján. Megfogott a mese-jelleg. A gyerekkoromban hallott mesékben indult el a legkisebb fiú valami értékes tárgy után, hogy övé legyen a fele királyság és a király lányának a keze. A történet ezeket a meséket juttatta eszembe. Lev és Kolja elindulnak, hogy megszerezzenek egy tucat tojást, a háború kellős közepén, ahol napokig nem esznek az emberek. Ez lehetetlen vállalkozásnak tűnik. Egy idő után mégsem a tojások megszerzése lesz a legfontosabb.

  Nem hittem, hogy ennyire meg fogom szeretni ezt a történetet, hogy ennyire magával fog ragadni, hogy ennyire el fog szórakoztatni, de így történt. Az egyik kedvenc könyvem lett, nekem, aki kerüli a világháború témáját. Benioff zseniálisan megoldotta, hogy amikor már nyomasztani kezdett volna egy jelenet, humorral el tudta venni az élét. Hol szomorkodtam, hol pedig hangosan nevettem. A karaktereket nagyon jól mozgatta ebben a világban, hihetetlenül életszerűek voltak. Kolja volt a kedvencem, ő volt az egész regény színfoltja. Levvel nagyon jó párost alkottak, élvezet volt a beszélgetéseiket olvasni.

  A regény egy nagyon szomorú helyzetben játszódik, mégis az író megmutatta, hogy akármekkora pokol is veszi körül az embert, azt túl lehet élni. Szinte mindent túl lehet élni, ha az ember akarja és ha van, akit szeretni tud. Bár a stílus elég meghökkentő és vulgáris néha, sok szexuális elem is van a párbeszédekben, mégis a sorok között megbújik a szeretetre való igény. Kolja olyan lesz Lev számára, mint egy testvér. Nagyon szerettem azt a köteléket, ami kialakult közöttük. Számomra ez volt a könyv legszebb és legemlékezetesebb része, ahogy kettőjük kapcsolata kialakult. 

  Kolja, a nagyszájú és hetvenkedő dezertőr alakja ellensúlyozta a rengeteg rosszat és szomorúságot, ami körülvette őket. Hihetetlenül pozitív hozzáállása volt mindenhez. Sokszor olyan pofátlanul nyilvánult meg, hogy Lev és én is elfelejtettük, hogy éppen háború van. Minden egyes jelenetnél azt vártam, hogy vajon Kolja mit fog tenni vagy mondani, szinte reménykedtem benne, hogy lehetetlenül bizarr és vicces dolgot fog művelni, csakhogy leplezze a félelmet és segítsen megtartani mindegyikük ép elméjét. Pont emiatt tudtam együtt érezni Lev karakterével. Ahogy ő is, úgy én is vártam, hogy Kolja miként vágja ki magukat a különféle esélytelennek tűnő helyzetekből.

 Mindig belekeveredtek valamilyen kalandba, ez az epizodikusság tette még érdekesebbé a történetet. Maga a háború egy alaphelyzet volt, de nem seregek mozgásáról és taktikájáról olvashattam, hanem olyan jelenetekről, amik a háttérben történnek, az egyszerű emberekkel. Voltak nagyon durva részek, amiken még én is felhúztam a szemöldököm és tátva maradt a szám, a vesémig hatoltak ezek a jelenetek. Pedig annyi horroron és Gyilkos elmék részen vagyok túl, hogy azt hittem immúnis vagyok már mindenre. Úgy látszik, hogy még mindig vannak olyan dolgok, amik kihozzák belőlem is a megrökönyödést. 

  Külön kiemelném az író stílusát. Izgalmasan és borzasztó érdekesen tudta megírni a háború szörnyűségeit. Egy percig sem untam a regényt. Összeszedetten, hatásosan és tömören írta le a kisebb kalandokat és a borzalmakat is. Lehet így is borzongatni. Benioff megmutatta, hogy hosszú bekezdések helyett, eggyel is nagyot lehet ütni. Azt is bemutatta, hogy az ember mennyire meg tud őrülni, a háborúban rosszabb tud lenni, mint egy állat. Érzelmi hullámvasút volt a könyv és teljesen magával ragadott. A sok elborzasztó jelenet ellenére mégis kellemes utóérzést hagyott bennem a regény és már csak Kolja miatt is újra fogom olvasni. Zseniális volt a könyv!






_______________________________________________________________________________________________
Történet: 6/5 pontból
Karakterek: 6/5 pontból
Kedvenc: Kolja ♥ és Lev
Tetszett: a stílus és az érzelmi hatás
Nem tetszett: -
Fordító: Gy. Horváth László
Oldalszám: 280 oldal
Kiadó: Fumax Kiadó
Megjelenés: 2014. március
_______________________________________________________________________________________________
 
Blogturné extra
Kedvcsináló idézetek 

18 éven felülieknek!

"Kolja elfordult a korláttól, és mérgesen rám meredt.
- Kiverem a fogaidat, ha még egyszer dezetőrnek nevezel.
- A szemedbe vágom a késemet, ha megpróbálod. 
 Kolja ezen eltűnődött, aztán visszafordult a folyó felé."

"-Kezdjük az elején - mondta -, az alapokkal. Van egy lány, aki tetszik neked?
- Semmi különös.
- Nem kell különösnek lennie. [...]
- Van egy lány a házunkban, Verának hívják. De más tetszik neki.
- Remek. Első lépés. Nem azzal foglalkozunk, hogy neki ki tetszik. Verával foglalkozunk. Mi a különös benne? Mit eszel rajta?
- Nem tudom. A házunkban lakik.
- Ez is valami. Hát még?
- Csellózik.
- Gyönyörű hangszer. Milyen színű a szeme?
- Nem tudom.
- Nem tetszik tenked az a lány. Ha nem tudod, milyen színű a szeme, akkor nem tetszik."

"Lecibált a törmelékhegyről, és én túl gyenge voltam, hogy ellenálljak, túl fáradt, hogy gyászt, dühöt vagy dacot érezzek. Melegedni akartam. Enni akartam. Elmentünk a [...] maradványától , és én még a lépteimet sem hallottam. Fantommá váltam. Senki sem maradt a városban, aki ismerné a teljes nevemet."

"-Tudjátok, ki a legaljasabb picsa? - kérdezte egyszer csak Kolja. - Natasa Rosztova.
[...]
- A Háború és béke hősnője?
- Nem bírom azt a kurvát. Mindenki belezúg, de mindenki, még a fivérei is, pedig nem több, csak egy buta liba.
- Lehet, hogy épp ez a lényeg - felelte Szonya.
  Félig már aludtam, de ezen mosolyognom kellett. Akármilyen idegesítő alak is, nem lehet nem kedvelni egy embert, aki ilyen vehemenciával képes utálni egy regényalakot."

"- Ez a tervünk? Ötven kilométert gyalogolunk, el a németek mellett, egy baromfiszövetkezetbe, ami esetleg nem égett le, fölkapunk egy tucat tojást, aztán szépen hazajövünk?
- Jó, minden nevetségesnek tűnhet, ha ilyen gúnyos hanglejtéssel mondod."

"-Ne félj, kis barátom, nem hagylak meghalni.
Tizenhét éves voltam, és ostoba, ezért hittem neki."
_______________________________________________________________________________________________
Nyereményjáték

A Fumax Kiadó által felajánlott két Tolvajok tele példány közül Tiéd lehet az egyik, hogyha velünk játszol. A szokásos lájkolásokon túl egy kis vadászatra hívunk titeket. A könyv kulcsfontosságú eleme a tojás és a Húsvét is közeleg, így egy tojáskereső játékot találtunk ki számotokra. Minden egyes állomáson "elrejtettünk" egy tojást (valamelyik szó a tojás linkjére mutat), benne egy szóval. Keresd meg mind a nyolc tojást a benne lévő szavakkal és tedd össze azokat a megfelelő sorrendben! A könyvből egy idézetet fogsz kapni a szavak összerakása után. Ezt az idézetet kérjük, hogy írd be a rafflecopter dobozba. Ügyelj az írásjelekre is!

A postázás csak Magyarország területére érvényes!

a Rafflecopter giveaway
_______________________________________________________________________________________________

A turné többi állomása:

03/31 Bibliotecha Fummie
04/01 Nem harap a...
04/02 Deszy Könyvajánlója
04/03 Zakkant Olvas
04/04 Kelly & Lupi Olvas
04/05 Szilvamag Olvas
04/06 Roni Olvas
04/07 Könyvszeretet

______________________________________________________________________________________________________________  

1 megjegyzés:

  1. Miért nem engedi, hogy beírjuk a megoldást? Már legalább egy hete mindennap próbálkozok és semmi eredménye....

    VálaszTörlés

Ania Ahlborn - Vértestvérek

Ania Ahlborn - Vértestvérek  Fülszöveg: Az Appalache-hegység mélyén található egy ház, messze a civilizációtól. A Morrow család lakja, a...