Miért pont ez? Nézni kezdtem a legújabb Sherlock sorozatot, az Elementaryt (magyarul
Sherlock és Watson, a TV2 műsorán) és ismét elgondolkoztam azon, hogy
bár jó barátként ismerem Sherlock Holmest és Watson doktort, az
ismereteimet a számtalan tévésorozatból és filmből szereztem meg, de
szégyenszemre, egyetlen eredeti történetet sem olvastam még.
Történet: Doktor
Watson, a katonaorvos egy háborús baleset és egy betegség után Londonba
költözik. Összefut egy régi ismerősével, akinek elpanaszolja, hogy nem
tud megfelelő lakhatást találni magának, a szállodák nagyon drágák. Ez
az ismerős bemutatja őt Sherlock Holmesnak, aki éppen lakótársat keres
Baker Street-i otthonába. Egy-két mondat után szimpatikusak lesznek
egymás számára, így összeköltöznek. Watson doktor hamarosan megtudja,
hogy ez a fura figura, akihez költözött, magándetektívként keresi a
kenyerét. Rögtön egy ügy közepébe csöppennek. Egy ismeretlen férfi
holttestére bukkannak egy lakatlan házban, de nincs semmi nyom, amivel a
rendőrség elkezdhetné a nyomozást. Segítséget kérnek Sherlock
Holmestól, akiről az a hír járja, hogy nincs olyan ügy, amit ő ne tudna
megoldani.
Vélemény: Bár az Elementary
modern köntösbe bújtatott és új Sherlock-történeteket mutat be, Watson
doktor ráadásul nő, mégis sikerült a karakterek sajátosságait megtartani
az alkotóknak. Ahogy egymás után pörgettem a részeket és nagyon hamar
az évad végére értem, egyre jobban elkapott a Sherlock hangulat. Láttam
már sok sorozatot és filmet, melynek központi alakja Sherlock volt,
jártam is a Baker Streeten, mégsem olvastam eddig egy klasszikus
történetet sem. A sok fantasy és sci-fi után épp itt volt az ideje, hogy
egy régimódi detektívregény után nyúljak.
Elementary (Sherlock és Watson) |
A bíborvörös dolgozószoba az
első Sherlock Holmes regény a négy közül, ezen kívül még 56 novella
szól a detektív kalandjairól. A történetek többségét Watson meséli el, ő
Sherlock krónikása, de van egy-két eset, amiről maga Sherlock Holmes
számol be. Doyle szerény magánorvosi keresetét akarta kiegészíteni
valami mellékessel, így kezdte el megírni a Sherlock Holmes történeteket
és milyen jól tette. A világ egyik legközkedveltebb és leghíresebb
irodalmi és filmes alakját alkotta meg és még 126 év után is
felhasználják a karakterét. Nem lehet megunni.
Annak ellenére, hogy Conan Doyle nem tanulta az írást, hiszen háziorvos
volt és az orvoslásból kívánt megélni, nagyon jól használta az írói
eszközöket, de nem tökéletesen. Egy krimit nagyon nehéz összehozni,
hiszen visszafelé kell megírni a történetet, ráadásul figyelni kell arra
is, hogy az információkat mikor és hogyan kell elhinteni az olvasónak
úgy, hogy saját maga is tudjon "nyomozni", de közben vissza is kell
tartani információkat, hogy az olvasó meglepődjön a történet végén,
meglegyen a csattanó. Nem szeretem az olyan krimiket, amiknél ugyanott
tartok, mint a nyomozó vagy ne adj isten, három lépéssel előrébb járok,
de azokat sem szeretem, amikben olyan váratlanul és hirtelen jön a
csattanó, mintha fontos információktól fosztottak volna meg és őrülten
vissza kell lapoznom, hogy miről is maradtam le, amikor egyetlen egy
szót sem hagytam ki olvasás közben.
Robert Downey Jr. (Sherlock Holmes) Jude Law (Dr. John Watson) |
Miközben A bíborvörös dolgozószobáról
írok, már túljutottam pár novellán is, így ez a regényhez kapcsolódó
első benyomásomat egy kicsit elferdíti. A novellák olvasása előtt A bíborvörös dolgozószoba
annyira nem nyerte el a tetszésemet, mint vártam. A regény abba a
kategóriába esik, amikor nem tudsz együtt nyomozni a főhőssel, mert
nagyon sok dologból kimaradsz vagy nem tudhatsz róla időben, így a végén
nem a gyilkos kiléte miatt lepődsz meg, hanem azért, mert egy teljesen
idegen megoldást kapsz. Ez nem tetszett, hiszen a krimik egyik fő
vonzereje, hogy a történet erejéig bele tudjuk magunkat élni a nyomozó
szerepébe, együtt tudunk vele gondolkodni, együtt tudunk vele érezni,
meglepődünk azon, amin ő is, ugyanúgy vaksötétben tapogatózunk, mint ő
és a végén együtt tudunk örülni vele, hiszen végigkísértük a nyomozást.
Ráadásul ott van a kis személyes sikerélményünk, hogyha el is találjuk,
hogy ki a gyilkos. Sherlock Holmesszal ez nem így van, ezért másabbak a
történetek a többi krimihez képest.
Mivel Watson az elbeszélő, vele együtt tapogatózunk a sötétben, az ő
szemén át látjuk a nyomozást és bár kedvelem Watsont, néha haragszom is
rá, mert ügyefogyottnak tűnik Sherlock mellett, pedig ő is egy
intelligens és tanult figura. Watson nem szándékosan, de visszatart
információkat, ami segíthetne nekem is, mint olvasónak az ügyek
kibogarászásában. Ő vezeti végig az olvasót egy ügyön és ha ő nem vesz
észre valamit, akkor ember legyen a talpán, aki a semmiből kitalálja,
hogy Sherlock mit, miért és hogyan tesz. Egy kicsit rosszmájú leszek. Az
a tény, hogy Watson vakon vezet, minket világtalanokat, teszi érdekessé
a Sherlock történeteket, amik a detektív szemszögéből talán nem
lennének olyan érdekesek. Ez egy nagyon hasznos írói eszköz. Sherlock
észjárása nagyon gyors, számtalan tudományban kitűnő ismeretei vannak,
nagyon jó a megfigyelő képessége és pillanatok alatt rálát az olyan
összefüggésekre, amikre egy átlag ember oda sem figyel. Tipikusan az a
karakter, akivel képtelen vagy lépést tartani, mindig lemaradsz pár
bekezdésnyi gondolatmenetről. Ha pedig az a pár bekezdés megíródna és
végigvezetne a nyomozó gondolatmenetén, akkor nem is tűnne olyan
nagyágyúnak az olvasó szemében, sőt egy kicsit szárazzá válna az
elbeszélés. Ezért is Watson a mesélő, de így bosszantó űr tátong a
nyomozásokban.
Benedict Cumberbatch (Sherlock Holmes) Martin Freeman (Dr. John Watson) |
A bíborvörös dolgozószoba is
egy olyan történet, ahol az olvasó sok mindenből kimarad és váratlanul
éri a csattanó, így sokkal passzívabban vesz részt a nyomozásban, ami a
krimik esetében nem feltétlenül jó. Sokkal élvezetesebb egy olyat
olvasni, ahol aktív résztvevő tudsz lenni. De most jön egy hatalmas nagy
DE! Sherlock és Watson alakja annyira jellegzetes és magával ragadó, a
párbeszédeik annyira szórakoztatók, a történetek nyelvezete, a szavak,
maga a regény és a novellák hangulata annyira kellemes, hogy bármit meg
lehet nekik bocsátani. Watson végtelenül jószívű és naiv, Sherlock egy
bogaras figura, mindig tesz valami meghökkentőt vagy váratlant, így
teljesen kiszámíthatatlan. Annak ellenére, hogy udvarias karakter, néha a
nyomozás megkívánja, hogy pimasz és szemtelen legyen. Pont ezek a
jelenetek teszik humorossá a történeteket.
Eredeti
nyelven nem olvastam és nem is fogom olvasni a Sherlock történeteket
(ahhoz skótnak kell születni, hogy megértse az ember az 1800-as évekbeli
nyelvet), de tény, hogy a fordító nagyon jó munkát végzett. Ezért is
térek ki külön a nyelvezetre. Az írásmód újra eszembe juttatta, hogy
miért is szerettem meg annak idején a szépirodalmat és magát az
olvasást, hogy miért is szeretem az angolszász stílust. Szavakat, egész
mondatokat és párbeszédeket gyűjtöttem ki a Sherlock történetekből, mert
annyira jól hangzottak. A mai regényekben már más szavakat használnak,
másként írják le a dolgokat, rövidítenek és lebutítják a nyelvet. Jó
volt újra olyan könyvet olvasni, amely "roppant érdekesen" és "fenemód
udvariasan" íródott.
Összességében csak ajánlani tudom a regényt, már csak azért is, mert ez
a két híres karakter itt találkozik először egymással.
_________________________________________________________________________________ Történet: 5/5 pontból
Karakterek: 6/5 pontból
Tetszett: a karakterek és a nyelvezet.
Nem tetszett: az elbeszélés jellege miatt passzív "nyomozó"voltam.
Kedvenc: Sherlock és Watson.
Kiadás: Sensus Kiadó, 2004
Fordította: Tury Gyula
Oldalszám: 144 oldal
_________________________________________________________________________________
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése